לחייך כל הדרך אל הירקן: מחקר חדש ומעורר תיאבון במיוחד, מגלה כי פרט לטעמו המשובח ולערכים התזונתיים שהוא מכיל - אבטיח עשוי לשמש, ככל הנראה, כתחליף טבעי לגלולות לטיפול באין אונות כדוגמת הוויאגרה. מטרת תרופת הוויאגרה היא לסייע בהפרעות זיקפה אצל גברים. המחקר הנוכחי נערך באחת האוניברסיטאות המובילות לחקלאות בעולם - טקסס איי אנד אם (Texas A&M) שבארה"ב. הוא מצא כי לאבטיח פוטנציאל לתפקד כ"וויאגרה תוצרת בית", גם אם בהיקף קטן בהרבה. על אף שהאבטיח אינו תחליף לטיפול תרופתי, נתגלו בו כמויות גדולות של ציטרולין (Citrulline ) - חומצת אמינו שאחראית לתופעות דומות לפעילות תרופת הוויאגרה. הציטרולין מומרת בתהליך העיכול לארגינין - חומצת אמינו נוספת, שמעלה את רמות תחמוצת החנקן, המרפה את כלי הדם בגוף. כך היא למעשה מחקה את פעילות גלולת הוויאגרה, ללא תופעות הלוואי של האחרונה. מנהל המרכז האוניברסיטאי להשבחת פירות וירקות שהוביל את המחקר, בימו פטיל (Bhimu Patil), הסביר כי "בשל נוכחות הציטרולין באבטיח, אנו משערים שעשויות להיות לאבטיח השפעות דומות לוויאגרה". עם זאת, ציין פטיל כי "יש צורך בניסויים קליניים נוספים כדי להבין את השפעתו המדויקת של הפרי על גופנו". למרות נוכחותה של התרכובת, השפעתה הרפואית טרם הוכחה. טוד וונר, העוסק בחקר גידול אבטיחים באוניברסיטת צפון קרוליינה, הוסיף, כי אין לצפות שאכילת אבטיחים תביא לתוצאה זהה לנטילת גלולת הוויאגרה. על פי מומחים בתחום, כל זני האבטיחים מכילים ציטרולין, אך באבטיחים צהובים נמצא ריכוז הציטרולין הגבוה ביותר. הציטרולין מצויה בעיקר בקליפת הפרי - אך גם בבשרו. מהי כמות האבטיח הנדרשת כדי לראות תוצאות כלשהן? המחקר מצא כי צריכת שש כוסות אבטיח מדי יום לפחות, עשויה להעלות את רמת הארגינין בגוף. ממצא זה מעניין במיוחד, לאור העובדה כי בנוסף לתרומתה בשיפור הפרעות זיקפה, היא גם מסייעת לריפוי פציעות, תפקוד המערכת החיסונית, הלב ומחזור הדם, אנגינה ועוד. לצד היתרונות, אכילת הפרי בכמויות כה גבוהות עשויה לגרור תופעות לוואי שיש לתת עליהן את הדעת: עומס סוכר במחזור הדם, התכווצויות בקיבה, מתן שתן תכוף בשל ריכוז הנוזלים הגבוה בפרי ועוד. כעת שוקדים פטיל ועמיתיו במחקר על פיתוחם של זני אבטיח עתירי ציטרולין. היות והציטרולין מתאפיינת בטעם מריר, עומד בפני החוקרים האתגר לשמר את טעמו המוכר והאהוב של האבטיח, לצד הגדלת יתרונותיו הבריאותיים.
|